Stjärtmes listar 2008

God morgon, alla fågelvänner! Jag är en sådan person som gör listor för allt. Jag behöver struktur och tror att genom att göra så här blir det mer ordning i mitt liv. Jag gör listor för vad jag ska göra idag, imorgon, de kommande åren (men vet att jag inte kommer att göra något av det jag listar upp); jag gör listor över vilken musik jag tycker är bra just nu, etc. I en liten, lila bok med Marilyn Monroe på framsidan skriver jag ner vilka böcker jag har läst och vilka filmer jag har sett under olika månader. Det låter en aning galet men jag tror att man behöver känna kontroll över sitt liv ibland, bara känna att man har lite makt över något.

I år har jag hittills läst 49 böcker och jag tror inte det blir så många fler. Jag tänkte dela med mig av de som har varit lite bättre än de andra, nämligen de här:

Marjane Satrapi, Broderier
E. Loe och K. Hjorthøy, Maria och José
Sofia R. Johansson, Silverfisken
James Frey, Tusen små bitar
Haruki Marukami, Kafka på stranden
Karin Ström, Feber
Anna Gavalda, Jag älskade honom
Jonathan Safran Foer, Extremely loud and incredibly close
Paulo Coelho, Veronika bestämmer sig för att dö
Tracy Chevalier, Damen med enhörningen
Valzhyna Mort, Tårarnas fabrik
Joseph Bédier, Tristan och Isolde
Jennie Dielemans, Tackar som frågar
Douglas Adams, Liftarens guide till galaxen
Joyce Carol Oates, After the wreck I picked myself up and flew away
Franz Kafka, Förvandlingen
M. Bakhitiari, Kalla det vad fan du vill
Wladyslaw Szpilman, Pianisten
Malin Kivelä, Du eller aldrig
Louise Boije af Gennäs, Ingen människa en ö
Alicia Erian, Kärlekens brutala språk
Johanna Nilsson, Konsten att vara Ela
Anna Gavalda, Tillsammans är man mindre ensam
Amanda Svensson, Hey Dolly
Erlend Loe, Naiv Super
Navid Modiri, Skrik om du brinner
Ida Säll, Jenny Häggs mamma solar brösten i sovrummet
Stephen Chbosky, Wallflower [konsten att titta på]
Johanna Mo, Får i mig mer liv än jag är van vid

Nästa år kommer bli ett fint år, det känner jag på mig.
Tserr-tserr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar