Bygg upp ert ordförråd

Agneta Hebbe har skrivit en bok i syfte att hjälpa folk utöka sina ordförråd. Boken är upplagd som en treveckorskurs med 21 kapitel, ett för varje dag. Meningen är att det ska ta ungefär 15 minuter att ta sig igenom ett kapitel. Detta att det ska vara så enkelt och snabbt får det att verka som att bokens målgrupp är den som är stressad och/eller inte speciellt intresserad av ord. Men jag tror inte att en sådan person skulle ha särskilt stor behållning av den här "kursen".

Jag startar resan mot ett rikare ordförråd med stor entusiasm, och tar mig an de inledande proven, som ska visa hur lite man kan, utan större problem. Eftersom att jag är intresserad av krångliga ord håller jag min entusiasm uppe länge, inte förrän i sista veckan börjar jag glömma bort att läsa dagens kapitel. Kapitlen är lite olika uppbyggda men jag tycker inte att övningarna är tillräckligt varierade, och vissa kapitel tycker jag rent av är onödiga eller dåliga, t ex det med ord ur den gamla bibelöversättningen. Det finns ju en anledning till att de inte finns kvar i en nyare översättning - de används knappt längre.

Över huvud taget är nog min största invändning mot boken att den känns lite gammeldags. Det är uppenbart redan då man ser bokens titel och författarinna att den kommer att vara lite tantig. Men det ska inte förnekas att jag lärt mig en del nya ord, även om det är långt ifrån de 300 ord som presenterats i boken (vissa vill inte fastna, och vissa fanns där från början). Fåvitsk, vestal, grätten, adonis, force majeure, drittel, besticklig, smulgråt, impertinent...

Vet inte riktigt vad jag hade hoppats på, men det var mer än det här. Eftersom jag lånat hem fortsättningen Ordglädje. Bygg vidare på ditt ordförråd hoppas jag väl att de saknade orden ska finnas där. Uppföljaren är skriven av Agneta Hebbe tillsammans med Kerstin Ek. På det bjärt gula omslaget kan man läsa att den lär vara "en liten mirakelkurs för den som övar inför högskoleprovet". Om det stämmer återstår att se. Annars har jag ju min egen lilla älskling SAOL, alltid redo att hjälpa till då det egna ordförrådet tryter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar