* Lyssning vid läsning


(bildkälla)

Det är för att jag hör ett lågt pipande ljud när det är alldeles tyst som jag föredrar ljudvågor framför tystnad när jag läser en bok. Det kanske förstör inlevelsen men efter ett tag kopplas musiken faktiskt bort och då ägnar jag mig helhjärtat åt historien som berättas från första till sista sidan.

På mitt blandband med musik, som jag skulle lyssna på när jag läser, finns det bland andra: Joel Alme, Håkan Hellström, Death Cab for Cutie, Regina Spektor och Husky Rescue

Jag har knåpat ihop en liten spellista på Spotify med fjorton låtar och en timmes musik här


Låtlistan till spellistan ser ut så här:
1. Joel Alme - A young summer's youth
2. Håkan Hellström - Flyg du lilla fjäril
3. Death Cab for Cutie - What Sarah said
4. Regina Spektor - Genius next door
5. Husky Rescue - Blueberry tree, part II
6. Lars Winnerbäck - Vårdag i november
7. Anna Ternheim - Lovers dream (naked version)
8. Tegan and Sara - Fix you up
9. Monde Yeux - Run me over
10. Feist - The water
11. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
12. Bright Eyes - First day of my life
13. Marit Bergman - Tony
14. Claude Debussy - Claire de Lune

5 kommentarer:

  1. ska lyssna disp /heb

    SvaraRadera
  2. O ja, Death Cab är helt perfekt läsmusik.
    Håkan Hellström och vissa låtar med Regina Spektor tycker jag är för distraherande av den enkla anledningen att de så medryckande att jag slutar läsa och börjar lyssna på musiken i stället...
    Då föredrar jag hellre Bon Iver eller Travis vilka kan surra i bakgrunden men som ändå är bra.

    Kunde tyvärr inte öppna länken (jag har inte spotify) men det vore intressant att se vad som mera ingår på din lässpellista.

    SvaraRadera
  3. Tackar tackar!
    Många bra låtar där (eller snarare - många bra artister med låtar jag inte hört. Skall kollas upp snarast!)

    SvaraRadera
  4. He he, jag klarar knappt ens av att lyssna på klassisk musik när jag läser. Stämningarna skär sig liksom ibland.

    SvaraRadera