Stjärtmes sammanfattning av juni




I juni skulle de allra sista inlämningsuppgifterna lämnas in. Det var mycket tomt på bokfronten just då för all kraft lades på det som jag under läsårets gång skjutit upp och inte orkat ta tag i förut.

I juni blev allting ljusare och lättare, samtidigt som många/de flesta kurser avslutades. Jag och blåmesen delade på en Ben & Jerry-glass utanför muséet, för att fira att vi aldrig mer skulle ha idrott på schemat. När vi hade ätit upp gick vi in och beundrade vackra landskapsfotografier av Lars Bygdemark och förtrollande undervattensbilder av Magnus Lundgren.

I juni regnade det på skolavslutningen, men vi var glada ändå för vi visste att det här sommarlovet skulle bli det bästa sommarlovet någonsin. Direkt efteråt skulle jag sommarjobba på ett fritids. Jag är inne på min sista vecka nu. En av sakerna jag kommer sakna är det här:







Det är ett bibliotek för 6-11åringar. Hela taket är som ett växthus! Det finns luckor i taket som öppnas automatiskt när det blir för varmt. I det här biblioteket har jag gått och letat efter gamla minnen men också funnit nya skatter. Till exempel en bok om en blåmesfamilj:




Så här ser årets juniböcker-lista ut:

Utlästa
Per Nilsson, Du & du & du
Anna Schulze, Brist
Tove Jansson,Hur gick det sen?
Michael Ende, Momo eller Kampen om tiden
Elfriede Jelinek, Älskarinnorna
Xiaolu Guo, Kortfattad kinsesisk-engelsk ordbok för älskande
Per Nilsson, Anarkai

Påbörjade men oavslutade
Jean-Paul Sartre, Äcklet
Lavinia Greenlaw, Musikens betydelse för flickor

Jag hoppas att er juni har varit bra, om inte bättre, och att juli kommer att bli minst lika bra! Jag ska försöka beta av min bokhög. Och så ska jag dricka mycket vatten och inte glömma bort att smörja in huden med solskyddsfaktor, för det är sånt man måste göra när det är sommar och sol.

Med kärlek,
Stjärtmes

1 kommentar: