blåmesens kvartalsrapport

Tiden går... nu har första kvartalet av 2010, och mer därtill, passerat. Under denna period har jag varit sen med allt, även inläggen på denna blogg och läsningen i allmänhet. Jag hoppas att ni kan förlåta mig. Kan också meddela att jag - hör och häpna - läste lika många böcker under januari-mars detta år som samma period förra året. Antagligen har jag bara haft fler bottennapp och därför har jag inte brytt mig om att skriva om dessa böcker. Här kommer några smakprov:

Skönlitteratur

Flickvännen
av Karolina Ramqvist: Illa skriven, tråkigt språk. Handlar om uttråkad/livrädd maffiakilles flickvän som väntar på att han ska komma tillbaka från den kriminella utflykt han är på. Ganska intressant ämne, men som sagt är inramningen inget vidare.

Les tribulations d'une caissière
av Anna Sam: Blogg som blivit bok, men bloggstilen sitter i. Bekvämt korta texter, ibland med rolig twist. Men i längden ganska enformigt och upprepande. Kanske är det så kassörskans yrke är... (Finns på svenska med titeln "En snabbköpskassörskas bekännelser".)

Populärvetenskap
Praktisk retorik av Göran Hägg: Trrrrrråkig! Jag hoppas att mitt undermedvetande snappat upp något som kan underlätta mina framtida framträdanden, men läsandet av denna något föråldrade bok känns som riktigt bortkastad tid.

Att skriva börjar här, version 2.0 av Maria Küchen: Omslaget och rubrikerna gjorde mig närmast lyrisk, jag satte faktiskt upp ett max antal sidor att läsa per dag för att få det roliga att räcka längre. Men jag blev mer än besviken; rubrikerna hade sällan något med texterna att innehållet imponerade inte ett smack. En sak är säker: att skriva börjar INTE här.

Kvitt/blåmesen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar