Day 22 – Favourite book you own

Om jag bara fick äga en enda bok (hemska tanke!) skulle jag välja just den här. Eftersom att den snabbt blivit en god vän som jag bläddrar i flera gånger varje månad och i vilken man kan försjunka hur många gånger som helst. Varje gång hittar man nya, spännande vinklingar och har man idétorka kan man vara säker på att en titt här ger ny inspiration.

Jag snackar om Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL).

Nog för att man inte lär sig språket genom en bok och att jag därtill haft turen att växa upp omgiven av människor som i princip är levande ordböcker. Men jag klarar mig ändå inte utan min SAOL13 - inte ens i Frankrike (där min livboj dock är Nordstedts fantastiska franska ordbok). Min riktiga, fysiska ordlista fick naturligtvis inte plats i resväskan men Svenska Akademien har haft vänligheten att publicera verket på nätet. Du hittar det här. Trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar