By the book.

Donna Tartt besvarade dessa frågor i The New York Times den 17 oktober.

What are you reading at the moment?
990
Just nu läser jag Kärlekens konst, av Erich Fromm, och Pappan och havet, av Tove Jansson. Den sistnämnda har jag läst otaliga gånger, men Lundströms bokradio ska cirkla om de två första kapitlena nu på lördag (16/11) tillsammans med Lena Andersson och Philip Teir!

Are you a one-book-at-a-time person?
Nej, det är jag nog inte direkt. Det blir så, när en bok är för tung för att ta med överallt, eller när flera böcker vill bli lästa samtidigt.

What’s the best book you’ve read so far this year?
Det är svårt att välja ut en, fast samtidigt har jag inte läst så himla många bra i år ännu!
Min topp-4 hittills (utan rangordning):
Dagarnas skum, av Boris Vian
Den gula tapeten, av Charlotte Perkins Gilman
Klarnar du, av Charlotte Qvandt
The curious incident of the dog in night-time, av Mark Haddon

Who are your favorite novelists?
Jag har så många att jag alltid glömmer bort någon, men de författare som jag tycker har läst tillräckligt många böcker av och tycker mycket om: Per Olov Enquist, Johanna Nilsson, Tove Jansson, John Green, Viktor Johansson, Åsa Ericsdotter och Jeanette Winterson. Jag har inte valt att ta med till exempel JK Rowling, eftersom jag endast har läst Harry Potter-serien av henne och Harry Potter är ju.. ja, Harry Potter.

Do you ever read self-help? Anything you recommend?
Nej, jag kan inte ihåg att jag har läst någon självhjälpsbok. Om inte böcker om meningen med livet räknas? Jag läste ett par stycken under vårterminen 2013, för att de ingick i en kurs om meningen med livet. I så fall rekommenderar jag Jonathan Haidts The Happiness Hypothesis.

What books might we be surprised to find on your shelves?

Min samling böcker är spridda på två ställen, dels här i Växjö och dels på vinden på moderskeppet. Min bokhylla här ser för närvarande ut som bilden ovan och är en salig blandning av böcker som jag har köpt, böcker jag har fått, böcker som jag har tagit från bokbytarbord och böcker jag planerar att ge bort/skänka. Bland de sistnämnda (som även tillhör kategorin "böcker jag har fått") finns 50 sätt att finna den rätta, av Lucy-Ann Holmes, kanske den?!

What kinds of stories are you drawn to?
Kärleksberättelser och historier om hisnande och drömska äventyr.

Any you steer clear of?
Deckare skulle väl vara de som jag inte riktigt självmant dras till, men jag tror att jag har läst någon/några när jag var yngre och inte tänkte på genrer. En av mina (sämre) anledningar till att jag inte läser deckare är att jag inte vet vart jag ska börja.


How do you organize your own personal library?

Det gör jag inte.

Do you keep books or give them away?

Jag tycker mer om att rekommendera böcker till andra, eftersom jag inte så ofta läser de böcker jag själv får, och så köper jag sällan böcker. Jag tycker speciellt om att rekommendera böcker som jag tyckte jättemycket om och som jag vill att fler ska läsa, och om det är böcker som jag vet att den andra kommer att tycka om. Ibland vet man bara.

Did you identify with any literary characters growing up? Who were your heroes?

Jag tror inte att jag identifierade mig så mycket med fiktiva karaktärer när jag var yngre. Under tonåren kunde jag känna igen mig i flickor med trasiga hjärtan och gråten i halsen. Jag ville vara lika häftig som Hermione Granger, Luna Lovegood och M som skriver i Martina Lowdens Allt.

If you could meet any writer, dead or alive, who would it be?

Astrid Lindgren.

Disappointing, overrated, just not good: What book did you feel you were supposed to like, and didn’t?  
Den senaste var kanske Vi är inte sådana som i slutet får varandra, men det beror nog på att jag hade helt fel förväntningar på den.

Do you remember the last book you put down without finishing?
Ja, det här med att läsa flera böcker samtidigt är kanske inte något som rekommenderas om en snabbt förlorar intresset. Jag påbörjade Doktor Zhivago i slutet av augusti och sedan dess har det kommit för många böcker emellan för att jag egentligen ska kunna fortsätta och fortfarande ha en uppfattning om vad romanen handlar om, samt veta vilka alla karaktärer är.

If you could be any character from literature, who would you be?
Alaska i Looking for Alaska. Eller Woland i Mästaren och Margarita. Kanske.

What book have you always meant to read and never gotten around to yet?
Hjärtdjur av Herta Müller och Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm.

What do you feel embarrassed never to have read?
Jag har inga som jag inte direkt skäms över för att inte ha läst. Jag kan ibland önska att jag har läst böcker som jag inte har läst, när dessa kommer på tal och jag inte har något vettigt att säga om dem.

What will you read next?
Helena Granströms Osäkerhetsrelationen, Per Olov Enquists Hess och Jonas Bruns Vindtunnel finns för närvarande bland mina bibliotekslån, så förmodligen någon av dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar