Andra om böcker

En annan sitter nu för tiden mest med huvudet uppe bland uppsatsskrivarmolnen och fokuserar knappt på annat än texter om sociala medier och ungdomar, vilket i sig inte är något jag klagar på, men det lämnar inte mycket utrymme till annat, som till exempel att läsa de där böckerna jag har lånat från biblioteket. Detta inlägg handlar därför om andra som har pratat/skrivit om böcker och läsning.


1. Sandra & Michelle - Bokpodden
Bloggaren Sandra Beijer och hennes kompis Michelle har en podcast som jag tycker är bra! De har väldigt bra samtal kring olika ämnen, som döden, hur det är att vara singel och kändisar. I det här avsnittet diskuterar de läsning och böcker. "Man ska inte vara rädd för klassiker" - S. B.


Nämnda böcker:
Middlesex av Jeffrey Eugenides
The Joy Luck Club av Amy Tan
Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld
Matilda av Roald Dahl
Vredens druvor av John Steinbeck
Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg
Skeppsbrott, 101 sanna kärlekshistorier av Dan Rhodes
Harry Potter av J. K. Rowling
The Wave av Todd Strasser
Flugornas herre av William Golding
Hungerspelen av Suzann Collins
Twilight av Stephanie Meyer

Nämnda författare (utan specifika titlar):
Haruki Murakami
Jonathan Safran Foer
Ernest Hemingway


2. Crash Course Literature (1 och 2)
Författaren John Green fördjupar sig i utvald litteratur som Jane Eyre, Hamlet, Catcher in the Rye (på svenska: Räddaren i nöden) och så vidare, på youtube. Varje avsnitt är intressant och får mig att vilja läsa de böcker jag inte ännu läst, vilket är ganska många.


3. Shakespeare condensed
Youtubaren TheGeekyBlonde har moderniserat, kondenserat och filmatiserat egna versioner av några av Shakespeares pjäser. Något förvirrat, men också kul och annorlunda. Filmerna är mellan 5 och 20 minuter.



4. Allt vi säger är sant - John Green
Allt vi säger är sant är en podcast om ungdomslitteratur. Jag har endast lyssnat på det här avsnittet, om jag ska vara ärlig, mest för att det här avsnittet handlade om John Green, som är en av mina favoritförfattare. I det här avsnittet hade de bjudit in fyra välartikulerade sjuttonåringar och lät dem prata om hans böcker. Det var sjukt hur mycket de visste om John Green, sjukt men bra. HÄR finns mer information och litteraturlista.



5. Fiktionen torkar dina tårar men gör dig inte till Sylvia Plath
Det här är den absolut bästa texten jag har läst på väldigt länge. Det är en reflektion kring läsandet och vad det gör med oss, varför det är viktigt att läsa och hur litteraturen räddar oss, hur vi speglar oss i det vi läser. Evelina får ett mail från en som "läser för lite böcker" om hur det kommer sig att hon läser så mycket, men svarar inte. Det här inlägget är svaret, samtidigt som hon vävar in personliga historier som till exempel om hur hon är Ester Nilsson och hur en person hon kallar M är Hugo Rask. Tonen är formell men ändå hudnära. Den avslutas så här:

"Fiktionen och läsningen torkar tårar ibland, ger oss vår identitet (”min identitet är en blandning av arv, miljö och alla de där böcker jag läst” som Jessika Gedin sa) och gör att vi ibland sträcker lite extra på ryggen för att vi har en fiktiv flicka bredvid oss. Men läsningen och fiktionen gör oss också tråkiga, självupptagna och grandiosa (vi blir inte författare i litteraturkanon bara för att vi kan citera Virginia Woolf, även om vi tror det.)" 
Alla måste läsa och läsa igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar