Sisterhood of the World Bloggers Award

Untitled

I bokbloggarvärlden har det ett tag surrat runt ett award, som bloggare ger till varandra, och nu har det kommit ett sådant till Bookbirds. Det gjorde det genom fina Ninni från Bokstaden. Det innebär således att jag fick tio frågor att besvara. Kul! Tack! När detta är gjort, ska jag sedan ställa tio andra frågor till tio andra personer, men vi börjar med de frågor jag fick av Ninni. (För mer exakta instruktioner som detta award medföljer, kolla här)

1. Bästa årstiden för läsning? Motivera!
Min bästa årstid för läsning måste vara vintern, eftersom det mörknar så tidigt och man får ändå inget dagsljus. Då kan man lika gärna sitta inomhus och läsa, än utomhus och frysa fingrarna av sig.

2. Ditt bästa biblioteksminne!
Alla gånger jag har upptäckt en ny författare som jag inte har hört talas om någonstans. På det området är bibliotek det bästa som finns.

3. Beskriv din favoritbok med tre ord!
Upptrappande mystisk livshistoria (om Maya av Jostein Gaarder)

4. Vilket yrke tycker du är det tråkigaste en litterär karaktär kan ha?
Ett jobb brukar ju sällan uppta en karaktärs hela liv, så vad den har för yrke spelar nog inte så stor roll. Men om det endast handlade om en karaktärs arbetsliv, vet jag inte om matematiker hade varit speciellt intressant att läsa om, men det finns ju alltid en chans att jag har fel.

5. Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?
Just nu: Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg, för att den har allt jag behöver.

6. Vilket format läser du helst i? (e-bok, pocket, inbundet, storpocket, danskt band m.m.)
Jag tycker om att läsa text med inte allt för liten storlek. Det är egentligen mitt enda krav. När jag ska iväg någonstans föredrar jag att ta med pocketböcker, mest för att det är lättare att bära på. Jag har inte försökt mig på e-böcker, men kan se många fördelar med dem.

7. Vilka bibliotek följer du på facebook/instagram/twitter/blogg? Och varför?
Jag följer de bibliotek som jag lånar böcker ifrån! Mest för att det är de biblioteken som har de evenemang jag kan gå på, med andra ord är de bibliotek som finns i de städer där jag vistas under tillräckligt lång tid för att kunna låna deras böcker. Men jag har börjat följa några andra biblioteks bloggar, för att jag har bloggtorka.

8. Om du fick bestämma att en författare släppte en ny bok just precis nu, vilken författare?
Sara Stridsberg, helt klart, men det kanske är för mycket att begära, nu när hon ganska precis nyligen har släppt sin senaste roman. Viktor Johansson kanske! Han ska förresten släppa en ny bok på Modernista i januari!!!! Mer om detta senare.

9. Vilken bok ångrar du att du läst?
Äsch, jag är rätt så bra på att sluta läsa när jag märker att en bok inte går åt det håll jag önskar att den skulle vilja. Fast egentligen borde även en "dålig" bok, vara en bra erfarenhet. Kanske.

10. Din nördigaste bokpryl!
Jag funderade på denna ett tag, just eftersom jag inte har någonting som skulle kunna klassas som nördigt. Jag har till exempel inte en handväska som ser ut som min favoritbok eller ett citat jag tycker om på en tröja/tygpåse/affisch. Min nördigaste bokpryl måste därför vara den skrivbok i vilken jag antecknar vilka böcker jag har läst, för att jag tycker om att kunna se tillbaka och jämföra och avundas mitt gamla jag över alla bra böcker jag har läst.


Nedan följer så mina tio frågor, som jag vill ställa till följande personer:
blåmesen
Evelina
Flora 
Johanna K från Bokhora
Ola W från Bearbooks
Agnes från Bibliomani
Amanda från Booksessed
Clara från thecuriouscaseofthebooks
Man från Bokskadad
och alla andra som vill svara!

1. Vilken bok läser du just nu?
2. Vilka tre böcker tror du att du kommer läsa härnäst?
3. Varifrån hittar du böcker du ska/vill läsa?
4. Vilka är de författare som du läser allt utav?
5. Hur går dina tankar när du ska ge bort boktips/böcker?
6. Hur ser din handstil ut?
7. Vilka är dina favorit-tv-serier-topp 5?
8. Vilken musik lyssnar du på när du är ledsen?
9. Vilken är din sorgligaste film?
10. Vilka adjektiv skulle du använda för att beskriva dig själv?

4 kommentarer: