Stjärtmes 2014

Nytt år! Tjoho! Enligt mitt horoskop kommer 2015 medföra bättre ekonomi och mer kärlek, men också mer stress. Det är dock inte vad det här inlägget kommer att handla om, utan om förra året, som en slags resumé för film-, musik- och bokåret 2014.

Untitled
+ + + FILM + + +
Totalt: ~88 filmer

Mest sedda filmer: Her (3 gånger), Kirschblüten - Hanami, Veronica Mars och Nymphomaniac vol. 1 & 2 (2 gånger)
Antal filmer sedda på bio: 7!

Bästa:
Her (2013)
Joaquin Phoenix spelar en sorgligt ensam karaktär som inte riktigt kommit över sitt ex än. Så blir han kär i sitt välutvecklade operativsystem, som blir som en verklig människa. Den handlar om omöjlig kärlek, är väldigt estetiskt snygg och har bra soundtrack.

The Fault in our stars (2014)
Jag skrev aldrig mina reaktioner till filmatiseringen av min förmodligen mest lästa roman (5+ gånger sedan den kom ut, 2012), men jag tyckte att den var bra. Det var en bra filmatisering av en bra bok. Jag grät inte lika mycket som tjejen som satt några rader bredvid i en nästan tom Cinema3-salong, som började hulka redan efter en timme och grät sedan nästan konstant genom resten av filmen (). Hela mitt sällskap började gråta, 2/3 hade läst romanen innan, 3/3 tyckte om den. Och år 2015 kommer Paper Towns (filmatiseringen av en bok med samma namn av samma författare som The fault in our stars, min anm.)!

Kirschblüten - Hanami (2008)
Det här är en tysk film som för det mesta utspelar sig i Japan. Den handlar om Rudi Angermeier, en äldre man, som, när hans fru avlider i sömnen, blir helt utelämnad för världen. Hans relation med sina barn är långt ifrån det bästa och när han helt plötsligt en dag, bestämmer sig för att resa till Japan och bo hos sin son, Karl, börjar det sakta men säkert vända. Att han reser till Japan är ingen slump egentligen, då hans fru alltid drömt om Japan och en gång i tiden ville bli butoh-dansare. Det är en mycket finstämd och vacker film, med snabba vändningar, nästan likt en dokumentär, där dans och oväntad vänskap, är centralt.

Veronica Mars (2014)
Veronica Mars var en av mina bästa tv-serier på högstadiet, som avslutades något abrupt. När det sedan annonserades att det skulle bli en film (tack vare fans som bidrog till finansiering, fans är bäst), kunde livet inte bli mycket bättre. I filmen med samma titel som serien, ska Veronica Mars på återträff med sin high school-klass, samtidigt som hon väljer att hjälpa sitt ex, som är misstänkt för mord på sin kända flickvän. Den här levde helt klart upp till mina förväntningar (liksom blåmesens, antar jag, eftersom hon sett den fyra gånger), men jag kunde sakna ett djupare porträtt av vissa karaktärer, läs: Wallace & Mac, VMs bästisar. Jag förstår dock att det i princip är omöjligt att utveckla alla karaktärer, speciellt när de är så många som ska få plats.
 
Bubblare: Almost famous (2000), Martyrs (2008), Ruby Sparks (2012), The Thing (1982),

Sämsta:
Bad neighbors (2014), Känn ingen sorg (2013), The Social network (2010)
Inga kommentarer.

_SAM4852
+ + + MUSIK + + +
(Baserat på Spotifys sammanfattning av mitt år i musik)

Mest spelade genrer:
1. Svensk indierock
2. Svensk pop
3. Svensk indiepop

Mest spelade artister/band:
1. Kent
2. Linnea Henriksson
3. Tom Rosenthal

Mest spelade album:
1. Linnea Henriksson / Du söker bråk, jag kräver dans
2. Kent / Tigerdrottningen
3. Linnea Henriksson / Till mina älskade och älskare

Mest spelade låt:
1. L'Orchestra Cinematique / The Moon song (from "Her")
2. Kent / Godhet
3. Linnea Henriksson / Cecilia

växtinventering
+ + + BOK + + +
Totalt ~76 st från pärm till pärm (57 exkl. kurslitteratur)

24 manliga författare, 43 kvinnliga (Där det har varit 2 författare eller 1 författare + 1 illustratör med samma kön, har dessa räknats som 1)

51 var skönlitteratur
9 var facklitteratur
3 var tecknade serieromaner

4 mer eller mindre fantastiska draman:
De onödiga munnarna av Simone de Beauvoir
Hamlet av William Shakespeare
Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg (räknar denna som 1, fastän det är 3 pjäser)
Romeo och Juliet av William Shakespeare

8 var poesi
5 var på engelska, resten svenska

För den som vill läsa mer ingående vad jag har läst genom året, vilka titlar och någon medföljande kommentar, har jag sammanfattat detta månatligen. Detta var minst sagt något av det svåraste jag gjort, det att skriva om exakt varenda bok jag läste och jag funderar fortfarande på huruvida jag ska fortsätta med detta år 2015 eller ej, då det ibland känns ha varit värt mödan ändå, så här i efterhand. Ibland. Nåja, här är länkarna till listorna:
Januari / Februari / Mars / April / Maj-juni / Juli / Augusti / September / Oktober / November / December

Några som jag älskade och som inte har blivit nämnda i det här inlägget:
Absolut Per Nilsson - The very best of av Per Nilsson
"Det är få författare som inser vilken makt de besitter, inte bara över sina egna berättelser utan också över läsaren, som Per Nilsson. Jag har läst hans böcker sedan högstadiet och flertalet av hans ungdomsböcker kvalar in sig på listan över mångåriga favoriter, som överlevt alla omläsningar. Han har skapat sig ett eget Per Nilsson-universum. Den som har läst honom förut vet kanske vad jag menar."

Beckomberga - en ode till min familj av Sara Stridsberg
"Det är svårt att ge en rättvis bild av Beckomberga - ode till min familj. Stridsberg hoppas mellan åren, mellan verklighet och dröm. Hon återkommer hela tiden till liknande scener, jag märker det när jag bläddrar tillbaka och försöker hitta en detalj jag har glömt, hur svårt det är att hitta rätt. Den är som ett kalejdoskop, där varje liten glasbit alltid är likadan men annorlunda efter varje rotation."
 
The History of love av Nicole Krauss
"Det här är en trasslig historia; Krauss ger oss en historia, som senare visar sig vara tre, men egentligen är en enda? Det är en näckros som vecklar ut sig, långsamt och mjukt. Berättelsen i THoL står aldrig still, ständigt kommer nya överraskningar fram. Jag slås av att jag blir överrumplad nästan vartannat kapitel."

Straff av Paula Polanski
"Det här är en läsning av en av de bästa sorterna, där läsaren tror sig ha kontrollen, tror sig veta vad det är som försiggår, men efter varje vändning är det som att världsuppfattningen rasar - ingenting är vad det verkar. Inte ens när man tror att romanen är slut."
 
Ur mörkret över axeln av Sara Sum Jenssen
"Fantastisk poesi som gjorde mig mållös."

+ + + + + + + + + + +
Det var det. Hej då, 2014, var vänlig och kom inte tillbaka.
För den som vill ta del av bookbirds' samtliga årslistor finns det en sida med dessa samlade (här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar