"Hur hinner du läsa så många böcker?"

Untitled

Annikas litteratur- och kulturblogg ställer varje vecka en fråga i någonting som hon kallar för "bokbloggsjerka", där det är meningen att man ska kunna hoppa ("jerka") mellan olika bokbloggar som har svarat. Den här jerkan pågår mellan varje fredag och måndag, så att man ska ha tid för att svara och läsa andras svar.

Frågan hon ställer den här veckan (13-16 mars) är:
"Hur hinner du läsa så många böcker?"

Det korta svaret är att jag läser så fort jag har tid och överallt.

Det långa svaret är att jag läser när jag är på toaletten, när jag är på väg någonstans och det inte kräver så mycket uppmärksamhet, t ex om det är en promenadsträcka jag har gått många gånger, när jag äter, i reklampauser, när jag väntar, när det inte finns så mycket att göra på caféet, innan jag går och lägger mig och när jag har vaknat.

Min läsning går i vågor. Det finns vissa perioder när jag läser mer och perioder när jag läser mindre. Under vissa perioder läser jag inte alls och så får det vara, hur många dagar och veckor det än handlar om. Jag drivs av en önskan om att vara så beläst som möjligt och lånar många gånger böcker baserade endast utifrån namn/titel/framsida från biblioteket. Därför har jag fler böcker än jag förmår hinna läsa klart under låneperioden. Men det är också därför bibliotek är det bästa som finns, eftersom det är gratis och det finns ingen gräns för hur många man får låna. Det viktigaste är att hålla reda på när det är dags att låna om och/eller lämna tillbaka, så att man inte får för höga skulder...

Att läsa "många böcker" handlar mycket om att prioritera rätt och om lust, det ska inte handla om att läsa mest. Mitt inlägg med läspepp går att hitta <<här>>. Sedan har Ell gjort en lista med tips för hur man ska läsa mycket.

Andra som har svarat på bokbloggsjerkan:
BokdamenLjúfaLäsresan och Mest Lenas godsaker

1 kommentar:

  1. Jag är som du! Är så glad över e-boken, som verkligen gör att man kan läsa "överallt". Jag läser i hissen, i kön i mataffären, medan jag värmer lunchlådan... Man kan verkligen skrapa ihop mycket lästid om man bara tar till vara tiden.

    SvaraRadera