Läsläget 5 juni 2015

Untitled
Hej! Jag har rest söderut över helgen för att lapa sol, känna sommarvindar, krama saknade personer och packa ner lite av det lilla livet i flyttlådor. Definitionen av ordet "hem" blir skevt ju mer jag tänker på det, speciellt i sådana här temporära övergångar och det är svårt att känna vad som egentligen är ens riktiga hem. I alla fall. Innan jag åkte hit, hade jag tjugo sidor kvar i en bok som jag hade hoppats hinna läsa ut, men valde inte att ta med den, vilket jag ångrar nu. Eftersom jag är världens sämsta på att utnyttja restiden till läsning, för att jag alltid antingen blir åksjuk eller jättetrött, hade det kanske varit lagom med tjugo sidor ändå. Det är i alla fall förklaringen till varför jag inte befinner mig i världens bästa läge för att fylla i denna lista, men jag gör det ändå! Samtidigt som jag funderar på huruvida det är värt att ta med böcker till stället där jag bor eller inte, när jag inte har tagit mig tiden att läsa dem innan (och förmodligen inte kommer att göra det sen). Listan är hämtad från A deo a libertate.

Läser just nu:  
A Guide to the Birds of East Africa av Nicholas Drayson. Jag valde den här för att den 1) handlar om fåglar, 2) är skriven på ett annat språk än svenska och 3) varje kapitel inleds med en illustration på en fågel och dess engelska namn. Jag har bara läst ett kapitel av den, eftersom jag är jättedålig på att resa och läsa samtidigt (se ovan).

Läste just ut:
Hade kunnat vara Rosa Candida av Auður Ava Ólafsdóttir, men är istället två bilderböcker enligt Goodreads:
Dunderlunds bästa bokstav av Anna Höglund (illustrationer av Sara Lundberg)
Elefantens undran av Leen Van Den Berg (illustrationer av Kaatje Vermeire)
Jag rekommenderar båda två, men mest den sistnämnda! Fina illustrationer och fint budskap. En elefant undrar vad kärlek är och djuren, träden och solen svarar. Jag kanske skriver ett inlägg om den, så fort jag får tag i en kamera som kan ge illustrationerna rättvisa.

Läser snart:  
Rosa Candida. När denna är utläst kommer jag att fortsätta läsa A Guide to the Birds of East Africa, sedan kanske Ett extremt dyrt och livsfarligt sätt att värma vatten - En bok om kärnkraft av Åsa Moberg eller vilken annan litteratur jag kommer över! Böcker är bäst, ingen protest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar