Lördagslänkar; Shakespeare, text och musik, Youtube-tips m.m.

Hej och god lördag! Här kommer lite mer än en handfull länkar med läs- och lyssnartips som jag har ramlat över på sistone.

Gröndal
Bild: Kajsa Åhlander Persson


+ Text och musik med Eric Schüldt
Eric Schüldt har haft ett flertal radioprogram och även synts i Babel. Nu har han ett radioprogram som heter Text och musik. Det sänds varje söndag mellan 11 och 12 på p2 och beskrivs så här:
Den vackraste musiken blandas med kulturhistoriska tillbakablickar och klassisk folkbildning. Det är en musikalisk resa som sträcker sig från medeltida hymner till de allra senaste skivorna i gränslandet mellan konstmusik och pop.
Jag har bland annat hittat en ny favoritlåt och -myt genom det här programmet, men mer om det en annan gång. Har man inte tid att lyssna eller glömmer bort när det sänds, kan man lyssna på det i efterhand. Vill man lyssna på endast musiken har en lyssnare gjort en Spotify-spellista som går att hitta {här}.

+Mikroplaster i havet - och hur du undviker dem
Den mängd plast som hamnar i haven och sedan vattenlevande djurs magar är förfärande stor. Följden blir att djuren dör av det och/eller så får vi det i oss när vi äter dem, bland andra hemska saker som plast medför. Mikaelas blogginlägg kring mikroplast är både informativt och viktigt.

+ How to get back into reading
Några av mina favoritmänniskor på Youtube, Rosianna och Sanne, ger tips om hur man kommer igång med läsandet.

+ Fakturera alla skurkar
Alicia skriver om varför hon har vattenstämplar på alla sina bilder. Själv stör jag mig otroligt på människor som källhänvisar till samlingssidor som Pinterest och Tumblr, eftersom dessa inte är originalkällan. Det händer också (väldigt ofta) att andra har tagit bort hänvisningen till originalkällan - så kolla alltid! Jag brukar låna bilder från andras Flickr-konton, via det delningsverktyg som Flickr använder och har alltid kvar länken så att det går att klicka sig fram till bildens ägare.

+ A guide to book cover finishes
Ovannämnda Sanne jobbar inom förlagsbranschen och i den här videon visar hon olika effekter som omslagen kan ha när de är färdiga.

+ 100 texter
Den mest geniala människa jag vet ska under året läsa 100 texter av kvinnliga författare och tänkare

1 kommentar:

  1. Haha! Det där tårtdiagrammet kan vara det bästa jag sett på länge!

    SvaraRadera