blåmesens 2016

Hej nya året! Därmed även: hejdå gamla året!

Som vanligt tar jag årsskiftet med ro och har inga storslagna planer på radikal livsstilsförändring, men väl en lång lista med saker jag skulle kunna ta mig för under året, om tid och lust finns. På tal om listor verkar jag ha blivit sämre på att uppdatera mina sådana kontinuerligt, vilket naturligtvis gör det klurigare att få ihop en årssammanfattning. Här kommer i alla fall tre (/fyra) topp två! De trender jag kan identifiera för 2016 är för övrigt fortsatt brist på fransk litteratur och blogginlägg.

Årets litterära topp två:

Jag vet allt det här av Annika Paldanius.
Omläsning är planerad - förhoppningsvis kommer det ett blogginlägg då.
 "Jag vet vad kärlek är.
Jag vet att det är en evolutionerad impuls som är till nytta för oss jag vet att det är pådrag av dopamin och oxytocin, jag vet att det är att spegla sig själv i en påhittad projektion, jag vet att det handlar om basala saker som att få älska  och banala saker som att känna sig älskad, jag vet att en förälskelse per definition tar slut, jag vet att efter det kan djupare känslor ändå finnas kvar och jag vet att chansen för oss inte borde vara mindre än för några andra. Jag vet att ungefär hälften av alla par skiljer sig och jag tänker att det trots allt blir femtio procent kvar. Femtio procent är inte så dåligt, jag undrar om någon tittat på faktorer som utmärker de procenten och jag tänker att jag inte orkar fundera på det, att jag bara vill veta om faktorerna talar för mig och Gustav. Jag vet att jag aldrig kommer att lyssna på något som talar emot, jag vet att jag är jävig, biased, jag har aldrig hävdat att jag är objektiv även om det är det enda som räknas."

Brave new world av Aldous Huxley.
Publicerad 1932 och oerhört aktuell. Ett av de bästa underlagen till att diskutera vad lycka egentligen är jag stött på. En av bokcirkeldeltagarna (japp, bokcirkeln vidgar läshorisonten - hittills framför allt med fantasy och dystopier) tyckte att alla samtalsämnen som förekommit i hennes vardag under de kanske två veckor som gått mellan det att hon läst ut boken och att vi diskuterade den kunde kopplas till Brave new world. Jag upplevde något liknande.
"Words can be like X-rays if you use them properly - they'll go through anything. Your read them and you're pierced."


Årets cinematiska topp två:

Star Wars episode VII: The force awakens. Ja, jag vet att handlingen är ganska lik den i Star Wars episode IV: A new hope. I mina ögon är det icke desto mindre en bra film: genomtänkt ,välklippt och som för en Star Wars-nörd light som undertecknad väcker många intressanta frågor (som för en gångs skull utelämnas på grund av att jag inte vill spoila). För övrigt letar jag fortfarande efter en vettig fackbok om Star Wars (utan atlas över Star Wars-universat och med berättelser om inspelningar, kritik och dylikt), någon som sitter på en titel?

The imitation game. Otroligt spännande - check. Otroligt tankeväckande - check. Otroligt bra skådespelarinsatser - check. Jag blev helt tagen av den här filmen. Om du inte sett ännu rekommenderas den varmt.

Årets musikaliska topp två:

I en värld där det fastnat något i ögat är en kväll med Emil Jensen något av det mest hoppingivande man kan unna sig. Året avslutades sedan lovande med Säkert!s nya singel,  Snooza.

Bubblare: Årets fågel-topp två:

Stjärtmes: för sin förmåga att fortfarande blåsa lite liv i den här sidan med tänk- och sevärda detaljer. Och för sitt utmärkta bokcirkeldeltagande... och i brist på övriga nominerade: blåmesen: för ett par halvbra inlägg. Det är tanken som räknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar